Namibia !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Monique Schoofs - WaarBenJij.nu Namibia !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Monique Schoofs - WaarBenJij.nu

Namibia !!

Door: moniqueschoofs

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 April 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoipiepeloi!!!

Hier mijn allerlaatste reisverslag!! Niet huilen nu hé;) haha

Ben lekker op vakantie geweest naar Namibië, wat helemaal te gek was dus daar ga ik even over vertellen! Nou ga er maar eens lekker voor zitten!

Dag 1:
Vroeg verzameld bij Nomad, de reisorganisatie waar we mee reizen aangezien we met een georganiseerde tour gaan. Hier hebben we de laatste papieren ingevuld en onze spullen in de bus gelegd. Klaar voor vertrek! Lennon, onze trouwe bus, of beter gezegd vrachtwagen was er ook helemaal klaar voor! We reisden met een enorme bus voor 24 personen, met 1 gids (Siziba), 1 kok (Bernard) en 1 stagiair (Waylon). Onze eerste stop was in Table View, Kaapstad, waar we foto’s hebben gemaakt van de skyline van Kaapstad. Heel tof! Daarna even bij een winkelcentrum gestopt om de laatste dingetjes in te slaan voor de reis, zoals water, water en nog eens water! Onze eerste echte activiteit was het bezoeken van de Kwai Tu stam. De stam zelf leeft hier niet meer, maar je kon wel zien hoe ze leefden en hun geschiedenis leren kennen. Erg leuk! Vervolgens doorgereden naar Ceder Berg waar we hebben gecampeerd. En ooooh wat was het koud die nacht! Wij dachten het wel aan te kunnen zonder slaapzakje en enkel een dun dekentje, maar helaas.. geen succes!

Dag 2:
Vroeg eruit voor ontbijt, om kwart over 6 maar liefst. Eerst een flink stuk gereden met de bus naar Springbok, het laatste stadje voor de grens met Namibië. Hier toch maar even snel een slaapzak aangeschaft, en ooh wat heb ik die nacht lekker geslapen. Eenmaal aangekomen bij de camping, die helemaal top was. Lekker de Orange River ingesprongen om af te koelen! Want s’nachts koelt het dan wel flink af, maar overdag is het bloedje heet! Wat ook erg leuk was, waren de openlucht douches. Wanneer je aan het douchen bent, kunnen de mensen die buiten lopen je zien, althans je gezicht. S’avonds weer lekker gegeten en gekletst met de medereisgenoten en begeleiders.

Dag 3:
Vandaag was het zover om de grens over te steken van Zuid Afrika naar Namibië. En nieuwe stempels voor de verzameling in mijn paspoort! Jeeeej! Maar voor het zover was, eerst lekker genieten van de zon en de Orange River, die weer voor afkoeling zorgde. Heerlijk! Daarna de bus in om vervolgens bij de Zuid Afrikaanse grens gecontroleerd te worden en een stempel te krijgen, en vervolgens bij de Namibische grens nogmaals n check te doen. En ja hoor, ik was meer dan welkom! Wat een opluchting hihi.. Dus op naar het volgende avontuur! Het was een lange dag in de bus, met over het algemeen dezelfde wegen. En wat ik in het begin niet door had, maar wat dus wel zo was is dat de natuur waar we doorheen reden woestijn was! Ik had altijd het standaard in mijn hoofd, namelijk rood zand. Terwijl dit ‘bergen’ waren. Het blijkt dus dat je verschillende types woestijn hebt. De woestijn zoals ik het in mijn hoofd had was de costal desert. De grind desert bestaat uit stenen in plaats van zand. Tijdens deze busreis hebben we ook onze eerste lekke band opgelopen. Aangezien er zo goed als geen wegen zijn, is dat ook niet heeel gek. De wegen bestaan uit zandwegen met veel stenen en gaten in de weg, berg op, en af. Dus vandaar dat er veel banden sneuvelen.

Na de lange busreis hebben we gehiked in de Fish River Canyon, waar we naar de zonsondergang hebben gekeken en daar ook hebben gegeten! Een top afsluiting van de dag!

Dag 4:
Deze dag bestond voornamelijk uit rijden. Aangezien onze reis met Nomad maar 7 dagen duurde, waarbij we van Kaapstad naar Swakopmund, Namibië, reisden is het niet raar dat we zoveel uren in de bus moesten spenderen. En vandaag was de dag waarin dit centraal zou staan. Maar onderweg ook heel veel mooie dieren gezien. Écht wild leven hebben ze hier, zelfs nog echter dan het Kruger National Park. Want de dieren lopen hier overal rond, en we hebben er dus ook een aantal gespot. Bergzebras, springbokken, gnoes, struisvogels, vossen, en gemsbokken etcetera, zijn dieren die we hebben gespot. Heel gaaf om ze in het wild rond te zien lopen!

Eenmaal aangekomen op de campingplek, hebben we lekker genoten van een heerlijke maaltijd waarna we nog even gezellig met z’n alle gekletst hebben en vervolgens onze tent zijn ingedoken.

Dag 5:
Vandaag was een dag vol activiteiten, en dat is niet licht overdreven. De dag begon vroeg, heel vroeg.. De wekker ging maar liefst om kwart over 4, tijd om op te staan! Om kwart voor 5 klaar voor vertrek, op naar Dune 45, om daar de duin op te klimmen om vervolgens de zonsopgang te zien. Een hele klim op de vroege morgen. De duin (berg in een woestijn, dus van zand) was pittig om op te lopen aangezien het erg stijl was en het moeizaam is lopen in het zand. Een stap naar voor, en tegelijk ook weer een halve naar achter. Maar ondanks dat, hebben we het allemaal gehaald, en wel vòòr zonsopgang. En wat was dat gaaf om te zien! Een enorm mooi uitzicht, wat ik niet snel zal vergeten! Daarna lekker ontbeten onder aan de duinen! En op naar de volgende activiteit, de Deadvlei. Hiervan wist ik niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Ik wist dat het een woestijn is met dode bomen, maar had nooit eerder plaatsjes gezien, dus had geen flauw idee wat me nu eigenlijk te wachten stond. Eenmaal aangekomen moesten we 1,1 km lopen door de duinen, om vervolgens bij de Deadvlei aan te komen. Ik stond even met mijn mond vol tanden! Ik had niet verwacht dat dit kon.. Midden in de woestijn (oranje zand), was de aarde opeens wit en gebarsten, stonden er bomen waarvan je kon zien dat er geen leven meer in zat. Maar in combinatie met de woestijn daarom heen en de helder blauwe lucht met een mooi patroon aan wolken, was het een plaatje om te zien! Wauw! Na een aantal foto’s te hebben gemaakt, op naar de volgende stop. De Sossus Vlei, ‘Where the people dissapear’. Dit is ook een deel van de woestijn waar in het midden een rivier ligt. Heel apart om te zien want dat is niet wat je verwacht bij een woestijn. Vervolgens, tijdens onze reis naar de volgende campingplaats hebben we een stop gemaakt in het dorpje Sollitair (weet niet of ik het goed schrijf hihi). Dit is een klein dorpje, compleet afhankelijk van het tourism, en staat bekend om z’n appeltaart. Aangezien Namibië vroeger een kolonie is geweest van Duitsland, zie je overal in het land ‘Duitsland’ terug. Je kunt het o.a. opmerken aan de straatbordjes, en het eten: Apfelstrudel, appelmoes en schnitzel. Na lekker genoten te hebben van de appeltaart zijn we doorgereden naar onze laatste stop, de campingplek, en weer in de middle of nowhere. Hier vond onze laatste activiteit plaats, een hike in de woestijn met de boesman. Hij vertelde over de boesmannen (bosmannen) die vroeger in deze woestijn leefden. Hij vertelden over hun manier van overleven. Onderweg zijn we ook een aantal karkassen tegengekomen van dode dieren: een gemsbok en een zebra. Verder vertelde hij over de dieren die in de omgeving leven, en hoe hun leven is veranderd door de klimaatverandering. Aangezien het meer heeft geregend in de woestijn, zijn er enorm veel dieren gestorven. Je zou denken dat het goed zou zijn, veel regen in zo’n über droge woestijn. Maar niets is minder waar.. Het richt juist enorm veel schade aan! Heel interessant om dit allemaal van iemand te horen, wiens voorouders ‘echte’ boesmannen waren. Na deze activiteit zijn we lekker ons tentje ingedoken aangezien het een erg vermoeiende dag was! Lekker slapen..

Dag 6:
Inmiddels alweer onderweg naar Swakopmund, onze eind destination van onze tour met Nomad. Onderweg zijn we weer bij verschillende plekken gestopt. Onze eerste stop was een krater: Tropic of Capricorn. Dit punt is ook te vinden in Brazilië, en Australië aangezien deze krater rond de wereld gaat. Heel appart. Onze tweede stop was een uitzichtpunt, waarvan ik de naam van de omgeving niet weet. Het bestaat uit bergen met kleine heuveltjes, en toen wij er waren ook redelijk groen. Door de lichtinval van de zon zag het er erg spectaculair uit! Vervolgens zijn we doorgereden naar Walvis Bay, het tweena grootste dorpje/ stadje in Namibië. Nou en groot was het zeker niet haha! Waar ik wel van stond te kijken was hoe modern alle huizen waren. Tot nu toe hebben we niet echt een bewoonde wereld gezien, en als we al een dorpje tegenkwamen bestond deze uit 3 straten en was het slecht onderhouden. Ook de mensen zagen er slecht en arm uit. Terwijl dit dorp eigenlijk precies het tegenovergestelde is. We kwamen hier in principe om de flamingo’s te bekijken die altijd aan h
T strand staan, maar vandaag hadden ze er geen zin in. Dus helaas, geen flamingo’s.. Maar wel een leuke strandwandeling en een lekker ontbijt aan de boulevard. Tijdens het ontbijt heb ik ook nog een zeehondje gespot die vlak langs de kust aan het zwemmen was. Erg leuk! Vervolgens doorgereden naar onze lodge in Swakopmund, Amanpuri. Echt een aanrader! De beste lodge waar ik ooit in heb gezeten! Hier hebben we even lekker geïnterneerd, aangezien de lodge gratis wifi aanbied. Daarna hebben we ook meteen alle foto’s uitgewisseld, waarvan we er inmiddels al een flink aantal hadden verzameld. S’avonds zijn we lekker wezen uiteten bij Napilitana met de hele groep. Ik had een lekkere Calzone bij springbok, jammie! Vervolgens zijn we de kroeg ingedoken. En toen was ik wel even ’n beetje verbaasd. Die mensen zijn vreemd?! Als ik dat mag zeggen.. Ik vond het bijna op een sekte lijken. Maar ondanks dat hebben we een top avond gehad! We hebben een kroegentocht gehouden met maarliefst 3 kroegen, waarvan 2x dezelfde, Napolitana (bar). Een dolle boel, maar een avond om nooit te vergeten! Top!

Dag 7:
Vandaag hadden we een vrije dag. Ik en Daphne wilde eigenlijk gaan kayakken met zeehonden en dolfijnen, maar deze activiteit zat helaas volgeboekt. Dus hebben we deze activiteit ingeruild voor ‘het dorpje verkennen’. Hartstikke leuk! Ondanks dat het vooral window shoppen was haha! S’avonds zijn we weer lekker wezen uiteten bij Napilitana, omdat dit de eerste keer zo goed beviel. En daarna lekker terug naar de lodge, een filmpje gekeken en gaan slapen.

Dag 8:
Onze reis met Nomad zat erop, en nu was het aan ons om naar Windhoek te gaan om daar het vliegtuig te pakken naar Jo’burg. Dit hadden we gelukkig allemaal kunnen regelen bij de lodge in Swakopmund. Dus vroeg vertrokken richting Windhoek, de hoofdstad van Namibië. En dit was al helemaal niet wat ik verwachte. Alle andere stadjes/ dorpjes waren alsnog redelijk klein, terwijl dit echt een enorme stad is wat ook wel wat weg heeft van Kaapstad en Jozi. Maar een leuke verassing! Meteen eventjes wat boodschapjes gedaan en verder lekker van het zonnetje genoten, zolang het nog kan. Want het weer in Jo’burg zou wel eens heel erg tegen kunnen vallen. In deze backpackers zijn we, heel toevallig, ook een jongen tegengekomen die we ook op de Garden Route hebben gesproken. Heel toevallig allemaal, maar wel heel leuk!

Dag 9:
Op naar Windhoek Airport, en op naar Jozi. S’ochtends om 11 uur vertrokken om vervolgens om 2 uur te vliegen en om 5 uur lokale tijd aan te komen in Johannesburg. En toen waren we weer terug in onze oude vertrouwde omgeving. Voor de dagen in Jo’burg hadden we ook een autootje gehuurd aangezien we veel meetings hebben en dus niet echt zonder een auto kunnen. Rechtstreeks na het landen en het ophalen van de auto, zijn we doorgereden naar Mara, een vriendin uit Kaapstad, waarvan haar ouders in Jo’burg wonen die zij deze week aan het bezoeken was. Gezellig gebraaid en wat gedronken! Heel leuk.. Maar aan alles komt ’n eind dus het was tijd om afscheid te nemen. Bluh!

Eenmaal aangekomen in ons oude vertrouwde huisje, bij Filip en Kim, was onze vakantie echt afgelopen. Nu nog 3 dagen werken, en dag 4 vertrekken naar huis. Ondanks dat het niet voelt als 7 maanden, zit ik toch echt al 7 maanden in Afrika. Het liefste zou ik nog vééél meer willen zien, maar ik ben heel dankbaar voor deze ervaring en vind het natuurlijk ook hartstikke leuk om iedereen weer te zien!

Dus tot snel!

Love,