United again with C&R <3 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Monique Schoofs - WaarBenJij.nu United again with C&R <3 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Monique Schoofs - WaarBenJij.nu

United again with C&R <3

Door: moniqueschoofs

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Halloooo iedereen!

Het is weer ’n tijdje geleden, want de zomervakantie zat er tussen. Maar heb weer heel veel leuke, nieuwe verhalen! Na er 3 maanden naar uit te hebben gekeken, kwamen mijn zusje en haar vriend, Caroline en Remco, dan eindelijk aan in Johannesburg! Na een hele lang vlucht, met weinig slaap, werden we eindelijk weer herenigd! Oooh wat had ik die twee gemist!! Toen begon de vakantie..

Dag 1:
Caroline en Remco kwamen s’ochtends aan, maar het duurde allemaal iets langer dan gepland, en een kleine vertraging, dus uiteindelijk rond 12u klaar om Johannesburg in te gaan! Het was vrij warm die dag, wel redelijk bewolkt, maar wel een heel verschil met het koude Nederland, dus even wennen voor ze! Toen aangekomen bij het huis, hebben we ze een kleine rondleiding gegeven, waarna zij zich vervolgens hebben geïnstalleerd in hun kamertje. Klein maar fijn! ’S Avonds lekker een hamburger gegeten bij de Spur en daarna naar huis om redelijk vroeg onder de wol te gaan, ivm de weinige slaap tijdens de vlucht. Ondertussen had Maartje, Lotte en Daphne, opgehaald op het vliegtuig. Ik werd dus gewekt s’nachts, waarna ik en Daph nog een hele tijd hebben lopen kletsen. We hadden elkaar natuurlijk ook al een hele tijd niet gezien, dus veel gespreksstof haha!

Dag 2:
Met z’n drietjes, ik, Caroline en Remco, zijn we rond 10u vertrokken naar het apartheid museum. Heel indrukwekkend was dit! Vreselijk wat er in die tijd is gebeurt. Maar wel heel interessant om een kijkje in te nemen, zeker omdat ik er, ondanks dat ik hier nu al ruim 3,5 maand woon, vrij weinig van af weet. Maar daar is dus verandering in gekomen ;)
Vervolgens zijn we naar Gold Reef City gegaan, wat er letterlijk naast lag. Gold Reef City is een pretpark met verschillende attracties voor jong en oud. Lot, Maart en Daph, joinde ons bij deze activiteit. Voor de eerste attractie, boomstammen, hebben we maar liefst 3 kwartier tot 1 uur gewacht om dan eindelijk aan de beurt te zijn. Gammel dat het was!! Ik dacht dit overleven we nooit.. Gaat zeker weten wel ff heel anders dan in Nederland. Maar was wel extra spannend daardoor haha!

Daarna nog in twee achtbanen geweest. En snelheid kennen ze hier wel, daar kunnen ze in Nederland nog iets van leren!! Jeetje, wat ging dat hard! Maar wel heel gaaf. Dus in totaal in maarliefst 3 attracties geweest. En nee, niet omdat de rest niet interessant was, maar de rijen waren gewoon zooooo lang, dat meer ook gewoon niet ging. Maar ondanks dat was het toch een geslaagde dag!
Voor de avond hadden we iets heel leuks op de planning staan! Ik en Maart waren hier al eerder geweest, maar was zeker de moeite waard om nog ene keer heen te gaan. Namelijk (tromgeroffel) Carnivore! Waar je allerlei lekker game reserve dieren kunt eten. Deze avond stond er o.a. krokodil, kudu, impala, gemsbok en eland op het menu! Alles geprobeerd natuurlijk! Zelfs Remco, die normaal gesproken niet zo van het eten in het buitenland is, ben trots op je Remmie haha! Wederom een geslaagde avond!

Dag 3:
Eindelijk beetje langer uitgeslapen! Gezellig samen ontbijt, en klaar voor dag 3! We zijn even naar Rosebank Mall geweest om paar laatste dingetjes voor te halen. Ook omdat ze hier altijd een leuke African Craft Market hebben, maar deze dag helaas niet dus dat was jammer..

Daarna doorgegaan naar Montecasino, van de makers van Las Vegas. Heel mooi casino waarbij het lijkt alsof je buiten bent Italië. Hier hebben we lekker geluncht met z’n allen bij mugg&bean.
Express vroeg naar huis gegaan, omdat dag 4 vroeg zou beginnen!

Dag 4: (Kerstavond)
Vertrek naar Kruger! Wiehoeeeeeeee! Hier keek ik al een hele tijd naar uit! Maarliefst om 7u s’ochtends vertrokken we.. Even wennen weer, maar het ging me best prima af! En daar gingen we dan.. Na 5/6u rijden, eindelijk aangekomen in het Kruger National Park. Onze accommodatie was hartstikke leuk! Twee schattige hutjes.. alles wat we nodig hadden was er. Fijne bedden, een goeie douche, en een koelkast! Top! Wat wil je nog meer haha

Diezelfde avond begon onze eerste tour, Sunset Tour. Deze begon om half 5 s’avonds en duurde tot half 8. Het was toen nog licht toen we begonnen, maar naar een tijd werd het wel donker. Een hele leuke, grappige en gezellige ranger hadden we! En deze eerste tour hebben we al meteen wat dieren gespot zoals een nijlpaard met een kleintje op het land, impala’s (niet te missen haha), van die afschuwelijk lelijke vogels, aapjes, gieren en een giraffe. Geslaagde eerste tour! Daarna snel wat eten en vroeg naar bed, want de wekker ging alweer enorm vroeg.

Dag 5: (Eerste kerstdag)
Ring ring! De wekker, pfff.. Je gelooft het nooit! Om 3u s’nachts! Om kwart voor 4 moesten we verzamelen voor de volgende tour die begon om 4u. De tour begon in het donker, en eindigde toen het licht was. Duurde ook 3u.

Hier hebben we ons eerste hoogtepuntje meegemaakt! Hier hebben we de eerste van de Big 5 (luipaard, leeuw, neushoorn, buffel en olifant) gezien, op een heel bijzonder moment. Een leeuw en leeuwin lagen aan de kant van de weg, rustig te relaxen. Na een hele fotosessie te hebben gehad, veranderde er opeens iets.. Er hing in bepaalde spanning in de lucht, so to say haha! Wisten wij veel dat het paarseizoen was :p en ja hoor daar gingen ze! Wat een geluid kwam daar vanaf! Alles staat op film gelukkig haha!
Ook hebben we tijdens deze tour voor het eerst Kudu’s gezien. Hartstikke mooie, grote antilopen. Daarnaast, de tweede van de Big 5 gezien namelijk olifanten! Wauw wat een beesten zijn dat! Ze stralen iets heel liefs uit ondanks dat ze zo enorm zijn.

Na de tour maar even 2 uurtjes nog het bed ingedoken, omdat het anders toch wel een beetje te vermoeiend is.. Daarna rond een uur of 11/ half 12 voor het eerst echt zelf rondgereden door het park. We hadden een route uitzocht waarbij we langs twee leuke punten zouden komen. Een picknick plek en een uitzichtpunt. De eerste paar uur zijn we niks tegengekomen maar dat werd al snel goed gemaakt toen ik plots vol op de rem moest omdat er overal olifanten waren. Ze stonden op een paar meter afstand! Raampjes omlaag, half uit de auto geklommen, om mooie foto’s te maken. Hééél gaaf om zooo dicht bij zo’n enorme dieren te zijn. Ze voelden zich ook totaal niet bedreigd. Eentje stak de weg nog even over waardoor hij letterlijk 2 meter van de auto af stond, op ons gericht. Toen schoten de zenuwen er wel even lichtelijk in, maar dat was nergens voor nodig! Hij liep gewoon rustig door.

Daarna gebeurde hetzelfde met een kudde zebra’s een paar met verderop. Ook hier mooie foto’s gemaakt van de dieren die heel erg dichtbij stonden.
Vervolgens onze nummer 3 van de Big 5 gezien, namelijk de neushoorn! Een zwarte neushoorn wel te verstaan. Ook enorm mooie dieren om te zien!
Toen begonnen we aan ons volgende hoogtepuntje van de trip, waar we van te voren niet bij stil hadden gestaan. We reden naar een uitzichtpunt toe, wat schitterend was! Adembenemend mooi uitzicht! Dit was een van de weinige punten waar je uit de auto mocht in het park, maar wel op eigen risico uiteraard. Toen zagen we een aapje in de boom zitten, en schoot ons opeens te binnen dat de auto wagenwijd open stond. Zo hard als we konden zijn we teruggerend, om alles dicht te maken. Niks aan de hand! Toen zijn weer terug naar het uitzichtpunt om verder te gaan met de fotosessie. Na een tijdje werd het wat laat, en we moesten voor half 7 bij het huisje zijn, omdat anders de hekken dicht zouden zitten, dus besloten we terug te lopen naar de auto. Tot onze schrik zagen we een stel apen zitten, met kleintjes. Bavianen.. En die zijn niet heeel vriendelijk. Kunnen heel brutaal zijn! Het eerste wat in ons op kwam was stenen pakken! Want dat was iets wat onze huisbaas had verteld. Als bavianen je aan proberen te vallen, moet je stenen naar ze gooien omdat ze niet snel voor iets terug deinzen. Zo gezegd, zo gedaan. De auto stond zo’n 15 meter van ons af, maar daar tussen bavianen. Ik nam het voortouw en liep héél voorzichtig naar de auto, met de stenen in m’n hand, klaar om aan te vallen. Maar dat was gelukkig nergens voor nodig. Ze bleven rustig zitten! Toen heb ik de auto naar achteren gereden zodat iedereen in kon stappen zonder last te hebben van de apen. Nadat iedereen in de auto zat en we weg wilden rijden, bleek, tot onze verbazing, dat we helemaal waren omsingeld door bavianen. Overal zaten ze!! Links, rechts, voor je en op de rotsen.. Ze deinsden ook niet terug voor getoeter dus toen zat er niks anders op dan… stenen gooien! En gelukkig deinsden ze daar wel voor terug! Toen bleek alleen dat het heeeeele pad vol zat met apen. Maar gelukkig, omdat de auto liep, gingen ze allemaal langzaam aan de kant en waren we gered! Was m’n mijn avontuurtje wel! Zijn wilde dieren en ze staan bekend als gemeneriken, dus altijd maar afwachten hoe ze reageren, maar is gelukkig goed afgelopen. Nu begrijp ik ook waarom ze zeggen, ‘betreden op eigen risico’.
Vijf voor half 7, lekker op tijd, kwamen we aan bij ons huisje. We hebben even wat gegeten in het restaurant en zijn vervolgens weer gaan slapen. Want vermoeiend is het wel zo’n dag!

Dag 6
Vandaag hadden we geluk! Ofja.. We moesten dit keer om half 5 snachts verzamelen, in plaats van 4 uur, voor de morning walk. Een morning walk begint vroeg, je rijdt weg zodra het net licht wordt, half 5 dus, en na een half uurtje rijden kom je aan op plek van bestemming. Tijdens deze rit kwamen we een heel zeldzaam dier tegen, namelijk een luipaard! Wauwwwieee wat was die mooi!! Aan het eind van de rit stap je met z’n alle uit de auto, om vervolgens achter 2 rangers met zwaar geschud aan te lopen in de hoop de dieren van héél dichtbij te zien! Eerst kregen we een lesje over neushoornpoep. Wie wil dat nou niet?! Hahaha.. Nou ik zag liever ECHTE dieren, en niet slechts ‘onderdelen of sporen’ van hun. En na een kleine 20 minuten zagen we de eerste: olifanten en vervolgens zebra’s. We zagen een klein olifantje rondrennen en een aantal grotere, volwassen olifanten verder lopen. Dichtbij mochten we niet komen omdat ze ons dan zouden kunnen ruiken, en het als een bedreiging kunnen zien. Dus liepen we netjes verder, na een paar foto’s geschoten te hebben. Klein ontbijtje gehad midden in een stuk veld, waar een van de rangers plots een hyena spotte. De eerste die we hebben gezien tijdens ons verblijf in Kruger! YEAAAH! Maar ook meteen de laatste haha..

Na terugkomst van de morning walk hebben we een klein dutje gedaan, om vervolgens verder zelf rond te gaan rijden. Het beloofde weer een leuke dag, laatste dag wel te verstaan, te worden! Deze dag hadden we gekozen om de Sabie Route te rijden, op aanraden van Caroline en de ranger. Dit is een route waar je grote kans hebt om leeuwen, nijlpaarden en krokodillen te spotten. En ja hoor, na 2 uur rond te hebben gereden, en een paar olifanten tegen te zijn gekomen en nog een luipaard, waren we uitgekomen bij een punt waar een heleboel nijlpaarden lagen te badderen in modder en waar aapjes deze badplaats over aan het steken waren. Een leuke plek om weer even de auto uit te gaan! Vervolgens weer doorgereden om bij onze volgende stop, wederom een badplaats voor nijlpaarden, maar dit keer ook voor krokodillen, te spotten. Met een minder leuke afloop… Zoals we al eerder hadden gedaan wanneer we mooie dieren zagen en we de indruk kregen dat de kust veilig was.. Raampje omlaag, jezelf uit de auto tillen, en op het deurportier gaan zitten om vervolgens leuke, goeie foto’s te maken. We zagen dat er een man foto’s van ons aan het maken was, en waren hier een beetje over aan het geinen. Totdat hij naar ons toe kwam lopen met een formulier in z’n hand. Het Kruger Park heeft ook politie, die ons zojuist een dikke vette boete wilde geven, ter waarde van 150 euro. Tjakkaa! Als arm studentje kan ik dat natuurlijk makkelijk hebben UHUM! Maarja wat wilden we, het bewijs stond op de foto, waar we nog zo over aan het grappen waren, en ik en Remco waren duidelijk zichtbaar, inclusief ons kenteken. Dus er zat niks anders op dan betalen… pff! Nou ons lesje hebben we wel geleerd! Toen, beetje teleurgesteld, naar huis gereden, waar we nog een paar aapjes tegen kwamen langs de weg. Even avondeten bij het restaurantje om vervolgens weer vroeg onder de wol te gaan.

Dag 7
Dag 7 konden we eindelijk weer zelf bepalen hoelaat de wekker af zou gaan.. Maar we besloten om weer vroeg te vertrekken. Dan heb je namelijk de meeste kans om nog de meeste dieren te zien, tijdens ons tochtje naar het hek van het park. Dus vertrokken we om 7 uur.

En YES!! Eindelijk, we hadden er al zo op gehoopt, een giraffe van dichtbij gezien! Stond een paar meten van ons af en hield ons goed in de gaten. Heel mooi was hij/zij ?! Geen idee wat het was haha.. Vervolgens doorgereden en BAM nog een verassing! Wilde honden midden op de weg. Drie stuks. Deze zijn nog zeldzamer dan de luipaarden, en zodra je ze spot wordt je ook verzoekt om het park in te lichten zodat ze bij kunnen houden hoeveel er zijn en waar ze zitten omdat ze zo zeldzaam zijn. En wij waren de gelukkige om ze te zien in het wild!! Héél nieuwschierig waren ze! Het liefst klommen ze je auto in! Ze blokkeerde de weg dus we hebben ze een tijdje staan bekijken wat erg leuk was! Vervolgens komt het personeel van het park voorbij scheuren waardoor de dieren schrikken en wegrennen. Iedereen pissed natuurlijk omdat ze zóó zeldzaam zijn, en eindelijk duidelijk te zien zijn, en per slot van rekening worden weggejaagd door het personeel van het park. Achjaa… shit happens.

Afscheid genomen van het Kruger National Park om vervolgens te vertrekken richting Moholoholo. Op aanraden van onze huisbaas zijn we naar dit Wild Life Rehabilition Centre gegaan. Oooh en wat was het de moeite waard. I LOVE ANIMALS dus vond dit helemaal geweldig!! We waren precies op tijd want de tour was net begonnen. Een enorm mooie cheeta lag voor ons en YEAAH we mochten hem aaien en met hem op de foto! Waren nog groter dan dat ik had verwacht, maar heel rustig en lief! Het tweede dier waar we uitleg over kregen was het luipaard. En ook deze mochten we aaien!!! Oooh wat leuk!! Deze zat wel achter een hek, maar alsnog zat hij te hunkeren naar aandacht van mensen. En toen werd het nog leuker!!!! Een jonge, zwarte neushoorn kwam op ons afgerend, op het moment dat we in zijn ‘kooi’ waren. Wat ’n schatje en wat heeft die ’n harde huid! Heel lief was hij!! En wederom leuke fotootjes gemaakt! Dit vond ik wel echt héééél bijzonder om een neushoorn aangeraakt te mogen hebben. En hij had er ook totaal geen problemen mee, hij werd er juist rustig van! Super! Toen door naar de hyena die ook wel van aandacht hield. Toen ik hem begon te aaien, leek wel alsof hij half in slaap viel. Hij was totaal ontspannen. Super leuk! Want ik had nooit verwacht dat dat mogelijk was met zo’n dier. Ik had eigenlijk juist verwacht dat ze niet zo van mensen zouden houden.. maar niets is minder waar :) Daarna naar de gieren wat ook heel leuk was! Onze gids zocht 5 vrijwilligers, en ik en Maart waren er 2 van. We kregen een grote handschoen om met daarin een stuk vlees, waardoor een van de gieren erop zou springen en het op zou eten. Bij mij sprong de eerste op mijn vingertoppen waarden hij meteen naar beneden viel omdat ze ongeveer 15 kilo wegen, en dat kan ik natuurlijk niet tillen met mijn vingertoppen. Ook VOL een vleugel in mijn gezicht gekregen. Bedankt haha! Nou poging 2… stuk vlees er weer in en HOPPA! 2 maal is scheepsrecht zeggen ze dan haha! Héél leuk om een keer gedaan te hebben. En als afsluiting zijn we bij de leeuwen gaan kijken, twee mannetjes en twee vrouwtjes. Hierbij mocht je niet in de kooi omdat deze al volwassen waren en dus te gevaarlijk. Deze aanrader van de huisbaas was dus zeker de moeite waard! Dubbel en dwars!
Na ons bezoek aan Moholoholo zijn we doorgereden naar Graskop waar we zouden overnachten, via de Blyde River Canyon. Dit is de derde grootste in de wereld, heb ik van horen zeggen. Prachtig stuk natuur met heel veel mooie plekjes en uitzichtpuntne. Hier hebben we een stop gehad om de Rondavels te bekijken. Heel gaaf! Super mooi uitzicht en uiteraard weer leuke foto’s gemaakt!

Eenmaal aangekomen in Graskop bij ons onderkomen van de avond, kregen we een kleine rondleiding van de huisbaas, Franco, en informatie over de omgeving en activiteiten. Hele lieve, behulpzame man! En zeker een aanraden voor mensen die opzoek zijn naar accommodatie in Graskop! Was top! Lekker wezen uiteten bij de lokale beroemdheid: Harry’s Pancakes. Oooooh jeetje wat lekker was dat, maar wat slecht!! Een chocolade milkshake als drankje, en een pannenkoek met appeltaartvulling, kaneel en ijs. Jammmieee! hmmmmm

Beetje rondgekeken in de winkeltjes en weer terug gegaan naar het huisje waar we Happy Feet hebben gekeken en zijn gaan slapen.

Dag 8
De laatste dag van onze reis helaas alweer.. Hier hebben we verschillende stops gemaakt, rondom de Blyde River Canyon, en veel mooie plekjes gezien in de natuur zoals de potholes, lisbon falls, berlin falls en God’s Window. Stuk voor stuk even mooi! Op de terugweg richting huis, hebben we ook nog een stop gemaakt bij de .. Caves, op aanraden van Franco. We waren allemaal wel eens eerder in grotten geweest, maar deze was wel heel anders en indrukwekkender. Misschien ook omdat het de oudste grot ever is!
En toen…. Naar huis. Negen uur s’avonds thuis. Moe maar voldaan!

Dag 9:
Deze dag eindelijk weer eens een beetje uitgeslapen! En hebben er bewust voor gekozen en een relaxte dag van te maken. We zijn naar het parkje bij ons in de buurt gegaan, Zoo Lake, waar we hoopten op beter weer.. Maar helaas, het begon te regenen. Na een tijdje hield het op en besloten we te gaan roeien. Met z’n vieren + koelbox met ontbijt/lunch in het roeibootje gestapt wat erg grappig was! De techniek beheer ik nog niet helemaal haha, maar ik kom wel vooruit in ieder geval. Maar hoe?! Jaa… laten we het daar maar niet over hebben. De dag afgesloten met een potje bowlen, waarbij Remco de gelukkige was!!
Dag 10: laatste dag..

Time flies when you are having fun! Het was alweer de dag van vertrek… How sad! We zijn even naar Cresta, het winkelcentrum bij ons in de buurt, geweest en hebben genoten van onze favorite…. MILKY LANE!! Oeeeh wat is dat genieten! Daarna zijn we met z’n drietjes, ik, Caroline en Remco, naar Nortcliff gereden waar je uitzicht hebt over Johannesburg. En toen was het alweer tijd om naar het vliegtuig te vertrekken. Afscheid nemen bestaat niet volgens Marco Borsato, maar pff wat is het *** om doei te zeggen, tot over 3 maanden. Want wat heb ik die twee gemist, en nu moet ik ze weer missen!!! Maarja het hoort erbij denk ik dan maar. En we houden goed contact dus I’ll survive!

En toen waren er nog maar 2, ik en Maart, maar… niet voor lang want morgen (dag 11) is het Oudjaarsdag, 31 December en vertrekken de Jobitches (ik en Maart) naar de Kaapschatjes (Lot en Daph) in Kaapstad!!! Maar daar meer over in het volgende bericht, want deze is nu lang genoeg denk ik zo..

Nou ik heb in ieder geval een top tijd gehad toen Caroline en Remco hier waren. Heel veel mooie en gave dingen gezien! En daarnaast ook heel fijn om weer een bekend gezicht te zien!! Mensen die je echt door en door kennen! I LOVE YOU GUYS!

Tot snel,
Love